Vanliga frågor och svar

Vi hoppas kunna besvara din fråga här. Du kan hoppa direkt till en specifik kategori genom att klicka på någon av länkarna nedan:

Hemstädning

  • Vad innebär ett hemstädningsabonnemang?

    Att ha ett hemstädningsabonnemang hos oss innebär att du betalar en fast summa varje månad för de timmar vi kommit överens om. Vid ombokning har vi något vi kallar för timbank, där dina timmar sparas. Dina sparade timmar i timbanken kan användas till andra tjänster, som exempelvis storstädning, fönsterputs, trädgårdshjälp eller hantverkshjälp.

    Vi kommer hem till dig och städar varje eller varannan vecka, vardagar mellan klockan 08.00-17.00. Hur länge vi städar och vilka dagar är något vi kommer fram till gemensamt i vårt uppstartsmöte.

    Här kan du läsa om de moment som ingår i vår hemstädning här.

  • Hur blir jag hemstädningskund?

    För alla abonnemangstjänster börjar vi med ett kostnadsfritt startmöte där vi går igenom vad du behöver hjälp med, och berättar mer om hur Atomus arbetar.

    Om du är intresserad av vår hemstädning kan du boka ditt kundbesök direkt här på webben, maila till info@atomus.se eller ringa oss på 076 - 409 71 23!

  • Får jag samma person vid varje städtillfälle?

    Som kund hos oss får du städning i ditt hem samma veckodag, samma tid och vårt mål är att samma person skall komma vid varje tillfälle. Vid semester eller sjukdom ser vi till att du får en kollega som genomgått samma rekrytering och utbildning som ordinarie personal.

  • Hur gör jag vid ombokning av ett städtillfälle?

    Du kan kontakta oss på 073 - 508 00 69 eller kundservice@atomus.se så hjälper vi dig.

    Du som har städning varje vecka kan boka av upp till fem (5) städpass. Om du har städning varannan vecka har du möjlighet att boka av tre (3) städpass.

  • Hur fungerar timbanken?

    Timbanken gör det enkelt att anpassa abonnemanget över tid och gör det möjligt att betala en fast månadskostnad för din städning. Vill du veta mer om hur timbanken fungerar? Kontakta oss på 076 - 409 71 23 eller info@atomus.se.

Storstädning

  • Vad ingår i en storstädning?

    Generella moment i alla rum

    • Dammtorkar väggar och tar bort spindelväv.
    • Dammsuger och våttorkar snickerier, element, fria ytor samt ovanpå garderober och skåp.
    • Dammtorkar prydnadssaker, hyllor och tavlor.
    • Dammtorkar eluttag och kontakter.
    • Dammsuger stoppade möbler.
    • Dammsuger på och under mattor (om möjligt).
    • Dammtorkar lampor.
    • Torrdammar elektronik (ej på bildskärm).
    • Putsar speglar.
    • Tömmer papperskorgar.
    • Dammsuger och våttorkar golv.

    Sovrum

    I sovrum utför vi de generella momenten och dessutom:

    • Bäddar sängar.
    • Bäddar rent om nya lakan ligger framme.
    • Dammtorkar eller dammsuger sänggavel/-karm

    Kök

    I kök utför vi de generella momenten och dessutom:

    • Rengör fläkt och fläktfilter (ej kolfilter).
    • Rengör ovanpå skåp och hyllor.
    • Torkar köksluckor ut- och invändigt.
    • Rengör kyl och frys utvändigt.
    • Rengör kakel/stänkskydd ovanför diskbänk.
    • Rengör under skåp (om möjligt) och torkar av socklar.
    • Rengör mikrovågsugn ut- och invändigt.
    • Torkar diskmaskin ut- och invändigt.
    • Torkar av det som står framme t.ex. kaffemaskin, oljor, salt och peppar.
    • Torkar ur besticklådor.
    • Rengör ut- och invändigt i skåp där sopbehållare finns.
    • Tömmer sopor och torkar sopkorg.
    • Putsar diskho, blandare, propp och sil.

    Badrum

    I badrum utför vi de generella momenten och dessutom

    • Torkar av synliga rör.
    • Torkar väggar och golv.
    • Putsar blandare, kran, munstrycke och rör i dusch.
    • Avfettar och avkalkar väggar och fogar i duschutrymme om det är möjligt.
    • Rengör badkar, tar bort front och torkar under.
    • Rengör golvbrunn.
    • Torkar av utsida och ovanpå badrumsskåp.
    • Rengör kran och handfat.
    • Rengör hela toalettstolen.
    • Rengör utsidan av vitvaror samt i tvättmedelsbehållaren på tvättmaskinen.
    • Rengör filtret i torktumlaren.
    • Torkar av flaskor som står framme.

    Hall

    I hall utför vi de generella momenten och dessutom:

    • Dammtorkar ledstång, räcke och spjälor i trappa.
    • Dammsuger och torkar av skoställ och hatthylla.

    Tilläggstjänster

    Vi kan också hjälpa dig med:

    • Fönsterputs.
    • Invändig ugnsrengöring.
    • Invändig rengöring av kylskåp och frys.
    • Invändig rengöring av köksskåp och lådor.
    • Balkong- och garagestädning.
    • Putsning av kristallkrona.
    • Putsning av mässing eller silver.
    • Skinnvård av soffor.
    • Strykning.

    Kontakta oss på 076 - 409 71 23 eller info@atomus.se om du önskar göra tillägg i din bokning.

  • Tar ni med städmedel vid storstädning?

    Vi tar med alla städmedel som behövs till en kostnad som läggs på din faktura. Saknar du dammsugare, mopp och hink kan vi även ta med oss detta mot en kostnad!

  • Kan ni ta bort fläckar och märken på väggarna?

    Vi dammtorkar väggar enligt de generella moment som ingår i storstädningen. Det betyder att vi inte har möjlighet att ta bort fläckar eller märken som inte går bort med en dammtrasa.

Fönsterputs

  • Vad ingår i fönsterputs?

    Våra proffsiga atomusare putsar dina fönster så att du kan njuta av din fina utsikt igen! Vi tar med oss all utrustning som behövs och kan putsa även om det regnar eller snöar.

    Priset baseras på hur många fönster du har samt vad det är för typ av fönster, du anger detta när du bokar och får då ett fast pris direkt av oss. För att vi ska kunna göra en korrekt bedömning är det viktigt att du uppger rätt information. Varje fönsterbåge, eller luft som det också kallas, räknas som ett fönster.

    Om det krävs stege så kan vi ta med oss det mot en tilläggskostnad. För bästa resultat rekommenderar vi även att du lägger till en karmtvätt som betyder att vi tvättar av fönstrets bågar och karmar.

    Läs mer och boka din fönsterputs här!

  • Måste jag vara hemma eller förbereda något innan ni kommer?

    Du behöver inte vara hemma om du lämnar in nycklar på vårt kontor eller släpper in oss via kodlås.

    För att vi ska komma åt att putsa behöver du flytta undan möbler som står i vägen. Töm även fönsterbrädorna. Om fönstren har fönsterlås, lägg fram nycklarna så att vi kan låsa upp. Du kan hitta mer information i vår momentlista för fönsterputs.

  • Kan ni putsa även på vintern?

    Ja! Vi putsar i alla väder, även om det snöar eller regnar. Ner till 15 minusgrader går det bra.

Flyttstädning

  • Vad ingår i en flyttstädning?

    En flyttstädning innebär att vi noggrant rengör bostadsytan i hemmet. Tänk på att biytor som t.ex. förråd, garage och balkonger inte ingår i vår flyttstädning, men du kan såklart boka till det!

    Generella moment i alla rum

    • Putsar fönster.
    • Dammsuger och våttorkar snickerier, lister, dörrar, dörrkarmar, fönsterbrädor, fria ytor, garderobsdörrar och skåpdörrar.
    • Torkar ovanpå och invändigt i garderober, skåp, och bokhyllor.
    • Torkar i golvskenor på skjutdörrar.
    • Dammsuger och våttorkar element.
    • Dammtorkar väggar.
    • Dammtorkar eluttag.
    • Dammtorkar lampor.
    • Putsar speglar.
    • Tar bort aska från kakelugn och öppen spis.
    • Torkar ytterdörrar.
    • Dammsuger och moppar golv.

    Badrum

    Vi utför de generella momenten och dessutom:

    • Rengör väggar och golv.
    • Putsar blandare, synliga rör och duschmunstycke.
    • Avfettar och avkalkar väggar och fogar där det är möjligt.
    • Rengör golvbrunn.
    • Rengör hela duschen alt. badkaret, tar bort fronten och torkar under.
    • Torkar in- och utsida samt ovanpå badrumsskåp.
    • Rengör kran och handfat.
    • Rengör hela toalettstolen.
    • Rengör utsidan av vitvaror samt i tvättmedelsbehållaren på tvättmaskinen.

    Kök

    Vi utför de generella momenten och dessutom:

    • Rengör kyl och frys ut- och invändigt.
    • Rengör spis och ugn ut- och invändigt, även plåtar och galler.
    • Rengör fläkt och fläktfilter (ej kolfilter).
    • Rengör in- och utvändigt samt ovanpå skåp, hyllor och lådor.
    • Rengör kakel/stänkskydd ovanför diskbänk.
    • Rengör under skåp och torkar av socklar.
    • Rengör mikrovågsugn ut- och invändigt.
    • Torkar diskmaskin in- och utvändigt.
    • Torkar ur besticklådor.
    • Tömmer och torkar sopkorg.
    • Putsar diskho, blandare, propp och sil.

    Hall

    Vi utför de generella momenten och dessutom:

    • Dammtorkar ledstång, räcke och spjälor i trappa.
    • Torkar hatthylla.
    • Torkar proppskåp.
  • Behöver jag förbereda något inför min flyttstädning?

    Se till att din bostad är helt tömd så att vi kommer åt överallt. Du kan utgå från vår checklista kring vad du behöver göra inför flyttstädningen för att vara säker på att du inte missar något! Informera oss gärna om du har känsliga material, t.ex. marmor eller mässing i din bostad.

    Tänk också på att inte stänga av elen i bostaden då vi behöver tillgång till el och vatten när vi städar. Du kan hitta mer information i vår momentlista för flyttstädning.

  • Kan ni flyttstäda en möblerad lägenhet?

    Absolut, men meddela oss gärna innan så vi kan planera uppdraget efter dina förutsättningar. Om det finns möbler eller föremål kvar i bostaden så rengör vi inte eller flyttar/lyfter dessa utan städar där vi kommer åt enligt ordinarie momentlista.

  • Vilka ytor ingår i en flyttstädning?

    En flyttstädning innebär att vi noggrant rengör bostadsytan i hemmet men tänk på att det ofta finns biytor som också behöver rengöras och som man kanske inte alltid tänker på. Kontakta oss för att boka till städning av balkong, förråd, garage eller andra biytor i samband med din flyttstädning.

  • Kan ni ta bort fläckar och märken på väggarna?

    Vi dammtorkar väggar enligt de generella moment som ingår i flyttstädningen. Det betyder att vi inte har möjlighet att ta bort fläckar eller märken som inte går bort med en dammtrasa.

  • Tar ni med städmedel och material vid flyttstädning?

    Ja! Vi tar med alla städmedel som behövs till en kostnad som läggs på din faktura. Vi har också med oss den utrustning som behövs för att utföra din flyttstädning och fönsterputs.

Trygghet & säkerhet

  • Hur arbetar Atomus med trygghet och säkerhet?

    Som kund hos oss på Atomus kan du alltid känna dig lugn. Oavsett vilka tjänster du väljer, är säkerhet och trygghet alltid vår högsta prioritet. Vi lägger stor vikt vid att rekrytera rätt personer, gör alltid noggrann bakgrundskoll och har personliga intervjuer med alla medarbetare.

    Vår personal får utbildning och är fast anställda hos oss på Atomus. Alla som jobbar omfattas dessutom av kollektivavtal.

    När det kommer till säkerhet i ditt hem har vi väl utvecklade rutiner för hantering av nycklar, larm och andra känsliga kunduppgifter. Och vi jobbar under sekretess.

  • Har ni försäkring om någonting händer?

    Som kund hos oss kan du känna dig trygg i att vi har en ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador orsakade av oss. Givetvis är även vår personal försäkrad för deras och våra kunders trygghet.

  • Vad händer om något går sönder?

    Skulle något hända så täcker vår ansvarsförsäkring eventuella skador orsakade av vår personal.

Kvalitetsgaranti

  • Har ni kvalitetsgaranti?

    Skulle du inte vara nöjd med vårt jobb så kan du känna dig trygg tack vare Atomuss kvalitetsgaranti. Garantin innebär nämligen att vi åtgärdar det du är missnöjd med direkt.

Kollektivavtal & utbildning

  • Har ni kollektivavtal?

    Alla våra anställda omfattas självklart av kollektivavtal. Med kollektivavtal har alla medarbetare trygga anställningar, avtalsenliga löner, sjukförsäkring, pensionsförsäkring - precis som det ska vara!

    På Kommunals sida Kollkollen kan du gå in och kika vilka företag som har kollektivavtal inom vår bransch.

  • Får all personal utbildning?

    Alla våra Atomusare får en ordentlig utbildning med allt från service till materialkunskap om städprodukter och specialmedel. Vi har både digitala utbildningar och praktiska utbildningar.

  • Vilka krav ställer Atomus på sin personal?

    Vi lägger stor vikt vid att rekrytera rätt personer, gör alltid noggrann bakgrundskoll och har personliga intervjuer med alla medarbetare. All vår personal genomgår internutbildning och introduktion, innan de har hand om egna uppdrag. Alla som jobbar omfattas dessutom av sekretess.

Betalning

  • Hur får jag fakturan?

    Fakturering sker i efterskott en gång per månad. Betalningsvillkor är 20 dagar från fakturadatum.

  • Är priser angivna efter rut?

    Priset som anges i ditt kostnadsförslag är efter rutavdrag. Vi har samlat all information om rutavdrag här.

Rutavdrag

  • Hur funkar rutavdraget?

    Vi på Atomus administrerar din skattereduktion direkt med Skatteverket, och du betalar endast 50 procent av arbetskostnaden på din faktura. Men även om vi sköter det administrativa kring ditt rutavdrag så har du som kund ansvar för att det blir rätt i slutändan.

    Du har ett personligt maxtak på 75 000 kronor att utnyttja per år, vilket motsvarar ett köpunderlag på 150 000 kronor. Om ni är flera vuxna som bor på samma adress kan ni lägga ihop era rutavdrag för att få ett högre gemensamt tak. Vi ger kostnadsförslag på våra tjänster och priserna för hushållstjänster sätts alltid efter RUT, för att det ska bli enkelt för dig att se vad tjänsten kostar efter avdraget.

    Gå in på Skatteverkets hemsida om du vill veta mer om rutavdraget.

  • Vilka tjänster får jag rutavdrag för?

    Dessa tjänster är rut-berättigade:

    Notera att det finns vissa moment inom vissa tjänster som du inte får rutavdrag för. Du kan läsa på respektive tjänstesida om vilka moment som är rut-berättigade och inte.

    Läs mer om rut här, eller direkt på Skatteverkets hemsida.

  • Får jag ge rut till någon annan?

    Man kan tyvärr inte utnyttja sitt eget rutavdrag till andra än sina föräldrar.

  • Gäller rutavdrag för företag eller brf?

    Tyvärr får bara privatpersoner göra rutavdrag, så det gäller inte för kontorsstädning, städning av företag, trappstädning eller andra tjänster för bostadsrättsföreningar.

  • Vad gäller vid dödsbo?

    Dödsbon är ej rutberättigat. Det är viktigt att bokningen görs i dödsboets namn. Det bästa är att kontakta Kundservice vid bokningar så att allt blir rätt från början.

Företagstjänster

  • Vad ingår i kontorsstädning?

    Se vilka moment som ingår i en kontorsstädning här. Vi anpassar oss dock efter era behov och önskemål så berätta vad ni vill ska ingå!

  • Vilka tider utför ni kontorsstädning?

    Vi anpassar oss efter era behov och kan städa på morgnar, dagar, kvällar och helger. Berätta vilka behov ni har så löser vi det på bästa sätt för er.